bogozás

bogozás

Kiűzetés a paradicsomból

2015. május 03. - senki_

A rossz tudás fája


A földművelés és állattenyésztés elterjedése előtt főként nomád természeti csoportokban éltek az emberek. Ezek a vadászó-gyűjtögető emberek kis közösségekben, apró törzsekben éltek, ahol az altruizmustól kezdve a hierarchikus berendezkedésig mindenféle társadalmi struktúrák megtalálhatóak voltak. Az altruista csoportokra inkább a monogámia, esetleg poliandria volt jellemző; ellenben a hierarchikus csoportokra jellemző volt a poligámia, ahol is a vezető több feleséggel rendelkezett, míg a nem vezetők kevesebb nőn osztozkodtak, így nem volt ritka a poliandria (egy nőnek több férj), már csak azért sem, mert a férfiak veszélyesebb életet éltek, a vadászatok miatt többen haltak meg, mint a nők. A hierarchikus berendezkedés már egy fejlettebb struktúra volt; a fejlettség alatt nem magasabb szintet kell érteni itt (sőt, szerintem ez bizonyos szempontból visszalépést jelentett), hanem egy meghaladottabb állapotot. Ezt mutatja az is, hogy elenyészően kevesebb ilyen társadalom volt a korai időkben, a többség altruista berendezkedésű volt; csak később kezdtek nagyobb mértékben elterjedni a hierarchikus társadalmak. (Úgy gondolom, női vezetésű hierarchiák ritkák lehettek, ha voltak egyáltalán, az altruista társadalmakban pedig egyenlőek voltak a férfiakkal, bár a munkamegosztásban és közösségben más szerepet töltöttek be.)

Az altruizmus azért működhetett, mert a kis csoportokban minden egyedre odafigyeltek, aki önzően viselkedett, annak a fejére koppinthattak, súlyos esetben akár ki is közösíthették az illetőt. Bár úgy tűnik, hogy az altruizmus, és a vele járó teljes egyenlőség mesterségesen fenntartott állapot (részben az is), ezzel szemben szerintem az altruizmus, az együttműködés mégis az ember természetes beidegződése, sokkal inkább, mint a -ma már szinte mindenhol jelenlévő- társadalmi piramis. A kisgyerekek viselkedéséből ez jól megfigyelhető, a kisgyerekek nem önzőek, sőt segítőkészek. Ettől függetlenül a hierarchikus rendszer kialakulása törvényszerű volt, így nem lehet természetellenesnek nevezni, legfeljebb az alapvető emberi természettel kevésbé összeegyeztethetőnek. Evolúciós szükségszerűség volt, aminek az igazi táptalaját (kezdő lökését) a fölművelés elterjedése adta.

Felmerül a kérdés, hogy mi volt az oka annak, hogy az emberek egy viszonylag könnyű megélhetési formát felcseréltek egy sokkal több munkával járóvá? Máig vitatják ezt, én meglehetősen prózai okot képzelek el (máshol eddig nem találkoztam ezzel a véleménnyel):

A földművelés kialakulása egy hosszú folyamat volt, aminek folyamatos kísérőjelensége a felhalmozás volt. Nehéz, összetett kérdés, hogy melyik társadalmi szerveződés kedvezett a kialakulásának, de szerintem leginkább a hierarchikus társadalmakban volt igazi létjogosultsága, ott volt meg a magasabb szintű fejlődés elérésének az igénye. (Az altruista társadalmakban egy-egy individualista egyénnek lehetett ez egy kitörési pontja, csoport szinten szerintem megakadhatott egy kezdetleges szinten, a közösségi motiváció nem kedvezett a túlzott felhalmozásnak, inkább csak fokozatosan átvették a módszereket idővel.) Ilyen módon egy hierarchiában alul lévő ember lehetőséget kapott arra, hogy feljebb lépjen, még ha nem is ő volt a legerősebb férfi, legjobb vadász, így evolúciós előnyt szerzett a társaival szemben. Lehetett több felesége, mert az így általa felhalmozott élelem a nők számára vonzó volt, a biztonság miatt, amit nyújtani tudott, illetve ő is megengedhette magának, hogy több nőt tartson, mert volt elég élelme. A régi termékenységi szobrocskákon (Vénuszok), a nőket szerették kövérnek ábrázolni, a kövér nő egyet jelentett a termékenységgel, kívánt dolog volt. Így, megfordítva ezt a gondolkodást, aki a jó tápláltságot biztosítani tudta, feltétlen vonzó partner volt egy nőnek a szaporodás szempontjából.

A földművelés elterjedésével egyfajta népszaporulat is jellemző volt, aminek következtében ezen csoportok egy része vándorolni kezdett, a vándorlás által pedig gyorsan elterjedt a világon. Vita van arról, hogy Európában és a Közel-Keleten egy pontból (Termékeny félhold), vagy több gócból egyidejűleg terjedt-e el. A Világ más távoli pontjain (Mexikó, Kelet-Ázsia, Peru) is nagyjából egyazon időben jött létre. A helyi társadalmak is gyorsan átvették, függetlenül attól, hogy a társadalmi berendezkedésük milyen volt. Mivel a földművelés sokkal inkább kedvezett a hierarchiák kialakulásának -a fentebb említett evolúciós előny miatt-, ezért az altruista társadalmakat is átformálta. További velejárója a földművelésnek, hogy a kis közösségek helyett már nagyobbak is kialakulhattak egy helyen, kialakulhattak városok, ahol az egymásra figyelés ugyancsak elhomályosult, többé nem koppintottak az individualista fejére; egy város nem lehetett altruista már. A hierarchikus társadalommal a poligámia is terjedni kezdett.

Az, aki önző, természetes előnyt élvez azzal szemben, aki nem az, lásd például fogolydilemma eseténél. Egy önzetlen társadalomban, ahol egy ember önző, de önzőségében nem korlátozott, mindenféleképpen előnyhöz jut. Egy összetettebb, népesebb társadalomban, mint a földműveléssel kialakuló városok, ezeket az embereket a társadalom sokkal kevésbé szűrte ki, pláne, hogy a városokban kódolva volt a hierarchia, amely hierarchia természeténél fogva nem tiltja az önzőséget. Aki kellően önző, ügyes és szerencsés volt, jó helyet foglalhatott el a hierarchiában. Azaz az önzőség evolúciós előnnyel kecsegtetett. Eddig az erős fizikum és bátorság, illetve a másik közösségnél az együttműködés képessége volt előnyös, mostantól ez megváltozott. Fontos változás volt még, hogy amíg, nem halmoztak fel korábban semmit, innentől az volt a sikeres a párválasztásban, aki többet tudott felhalmozni. Megszületett az egzisztencia, a tulajdon fétise, és az ezek elvesztésével járó rettegés.

A városok egyesülésével létrejövő államok (döntően királyságok), még nagyobb társadalmat képeztek, még nagyobb piramist alakítottak ki. Később a görög demokráciák érdekes kísérletek voltak, de a társadalmi hierarchia ott is igen erősen meghatározó volt. Így vált egy társadalom végletesen hierarchikussá, egyenlőtlenné, és önzésen alapulóvá. Ma mindennél jobban igaz ez, és úgy gondolom, hogy a teljes egyenlőség egy utópia, nagy közösségekben sajnos nem megvalósítható (jelen körülmények között biztosan nem).



Az vagy, amit megeszel


A földművelés elterjedése nem csak a társadalmakat formálta át, hatással volt étkezési szokásainkra, egyéni viselkedésünkre, és a világhoz, természethez való viszonyunk alakulásában is jelentős szerepet játszott. A környezetünk átformálásáról most nem beszélnék, az előbbi kettőről tennék inkább említést.

Nagyon fontos azt látni, hogy az emberek táplálkozása egy hosszú évezredeken át kialakult dolog volt. Alapvetően mindenevők vagyunk, ha megnézzük a fogazatot, ami az évezredek alatt kialakult, akkor a 4 szemfog a húsevőkére emlékeztet, a metsző és rágó fogak sokkal inkább a növényevőkére. A 32-ből 4 fog az a húsevésre van kitalálva, azaz az élelmiszer egynyolcada optimálisan hús kell, hogy legyen. A rovarok ebbe nem tartoznak bele, pedig azok is jelentős fehérjebeviteli forrás volt eleinknek. Rendkívül változatosan étkeztek, mondhatni kifejezetten egészségesen. A bogyós gyümölcsökben van talán a legtöbb nyomelem és vitamin, akkoriban pedig alapvető élelem volt az is.

Elmondható, hogy eleink egészségesen táplálkoztak, a vadászatnak köszönhetően jó kondícióban voltak, azaz egészségesek voltak. A hosszú élet nem volt olyan ritka, mint gondoljuk, a csecsemőhalálozás viszont nagy volt. A fogazatuk ép volt, igaz sok cukrot nem fogyasztottak. Erősebb csontozatúak, és magasabbak voltak, mint a földművelő társadalmak. Mint előbbi egyértelműen a jobb étrend miatt alakulhatott ki, utóbbiba szerintem az is beletartozott, hogy a hierarchiában már nem a legrátermettebb, legerősebb vadász (aki sok esetben magasabb is lehetett talán) vitte el a nőket, hanem más prioritások voltak.

Az emberek bélrendszerében baktériumok és gombák sokasága található, tízszer nagyobb mennyiségben, mint ahány sejtből állunk. Ez a bélflóra hosszú évezredek alatt alakult ki, és formálódott, egyfajta szimbiózist alkotva az emberi testtel. Az emberek a különböző földrajzi területeken, különböző növényekkel, állatokkal, gombákkal kerülnek kapcsolatba, és fogyasztják azokat. Ennek megfelelően meglehetősen változatosak a törzsek étlapjai. Ahány étterem, annyiféle fogás nagyjából. A bélflóra pedig valamelyest igazodott a helyi étrendhez idővel; minél régebb óta él a törzs az adott helyen, annál inkább.

Nagyon fontos elem a táplálkozás változatosságának a visszaesése. Az emberek rendkívül változatosan ettek, a sarkok és sivatagok felé csökkenő tendenciával. Az eszkimók, vagy a sztyeppék lakóinak étkezése egydimenzióssá vált, húst, hússal esznek. Ez meglehetősen hiányos étkezés, még ha vélhetően fokozatosan térhettek is át erre az étrendre, az utolsó eljegesedés folyamán. Viszont olyan tájakon, ahol bőség van a választékból, tértek át egy szegényebb étkezésre, ráadásul meglehetősen kevés idő alatt. A bélflórának nem volt ideje adaptálódni, ráadásul nem csak egysíkúbbá vált az étkezés, hanem olyan ételekhez kellett hozzászokni (kenyér, tej), amit az előtt nem, vagy nem nagy mennyiségben fogyasztottunk. (Különbség van a búza ősterületének lakói, és azon területek népei között, ahová később elterjedt; előbbinek több ideje volt adaptálódni.) Ez a rövid átmeneti idő a legnagyobb probléma, nagyobb probléma, mint az eszkimók egydimenziós étrendje.

A bélflóra komoly kihívás elé került, és megpróbálta állni a sarat, amennyire tudta. Az emberek egészségi állapota leromlott, nem csak azért, mert nem a legjobb vadász adta leginkább tovább a génjeit, hanem mert az étrend jelentősen változott, egysíkúbb és idegenebb lett az addig megszokottól. Viszont nem csak fizikálisan kezdte ki az embereket a bélflóra megváltozása, hanem mentálisan is. Ismeretesek a vitamin- és egyéb hiányok tünetei, most még csak nem is erre kell elsősorban gondolni, hanem arra, hogy a bélflóra összetétele a megváltozott körülmények miatt felborul, és bizonyos anyagokkal érintkezve toxintermelésbe kezd, ami a vérárammal eljut egészen az agyig. Egyre valószínűbb, hogy a mentális betegségekért is ezek a bélflóra által előállított toxinok a felelősek. (Például a szénhidrátok alkohollá és acetaldehiddé alakulása.) Azaz erőteljesen megjelenhettek a mentális betegségek is. További probléma volt, hogy az állattartás elterjedésével bizonyos betegségek az állatokról az emberekre átterjedtek. A döntően nomád életmódról a letelepedett életmódra tértek át, sokszor nagyobb településekbe tömörödve, rosszabb higiéniás feltételeket teremtve ezzel. A fenti okok miatt a kezdeti népszaporulatot nagy visszaesés követte.

Volt ugyan természetes szelektálódás, például a tej emésztésének a képessége egy jelentős evolúciós előnynek bizonyult, de látható, hogy még ma is vannak laktózérzékenyek, vagy lisztérzékenyek. Még mindig nem tudott az emberi szervezett teljesen adaptálódni. Külön érdekesség, hogy ez a fajta evolúció már sokkal kevésbé az emberi DNS-ről szól, hanem sokkal inkább a bélflóra átadásáról, amit első sorban az anyától kap meg a csecsemő, születésétől fogva az első pár hét során. Aki a megváltozott körülményekhez kevésbé alkalmazkodott bélflórát örököl, az közvetve gyengébb immunrendszert, vagy mentális betegségeket örökölhet ezzel. A mai társadalomra ez hatványozottan igaz, ma az élelmiszeripar olyan élelmekkel halmoz el minket, ami sok esetben hamarabb nevezhető veszélyes hulladéknak, mint élelmiszernek. Bár -a világ módosabb felén legalább is- változatosabban ehetünk, mint valaha, de egyre több toxinnal is találkozhatunk. Az egészséges táplálkozás a jómódú, és tudatosan étkező ember számára elérhető, az emberek egy jelentős része számára a mennyiség igen, de a minőség nem elérhető, a világ többsége pedig éhezik.



A természet, mint ellenség


Az egyik legsúlyosabb következménye a földművelés és állattenyésztés elterjedésének az, hogy az emberek a természetből, a "teremtett világból" kiszakadtak, a természetben innentől egy legyőzendő ellenséget láttak. Az emberek elfelejtették, hogy a természet részei, a természeti "istenségektől", szellemektől elfordultak, és létrehoztak maguknak különböző vallásokat, dualizmust, monoteizmust, politeizmust, melyeknek istenei részint az ember képére teremtettek. Az ember ezáltal kiemelkedett a természetből, részben "megistenült". Ennek jó példája a Bibliában a teremtés hatodik napja:

Isten újra szólt: „Teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá. Ők uralkodjanak a tenger halai, az ég madarai, a háziállatok, a mezei vadak és az összes csúszómászó fölött, amely a földön mozog.” Isten megteremtette az embert, saját képmására, az Isten képmására teremtette őt, férfinak és nőnek teremtette őket. Isten megáldotta őket, Isten szólt hozzájuk: „Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a földet és vonjátok uralmatok alá. Uralkodjatok a tenger halai, az ég madarai és minden állat fölött, amely a földön mozog.” Azután ezt mondta Isten: „Nézzétek, nektek adok minden növényt az egész földön, amely magot terem és minden fát, amely magot rejtő gyümölcsöt érlel, hogy táplálékotok legyen. A mező vadjainak, az ég madarainak s mindennek, ami a földön mozog és lélegzik, minden zöld növényt táplálékul adok.” Úgy is történt. Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott. Este lett és reggel: a hatodik nap.

Úgy gondolom, magáért beszél a szöveg. A földművelés terjedésével fokozatosan ez a szemlélet vált sok helyen uralkodóvá. Az ember többé nem tisztelte a természetet, azt az alattvalójának tekintette, annak élőlényeivel egyetemben.

Megindult a természet forrásainak bűntudat nélküli kizsákmányolása, a tudás fájának gyümölcsének elfogyasztása után. A Bibliában ez így szerepel:

"Az asszony látta, hogy a fa élvezhető, tekintetre szép, és csábít a tudás megszerzésére. Vett tehát gyümölcséből, megette, adott férjének, aki vele volt, és az is evett belőle. Erre felnyílt a szemük, észrevették, hogy meztelenek. ...
... Az asszonyhoz pedig így szólt: „Megsokasítom terhességed kínjait. Fájdalmak közepette szülöd gyermekeidet. Vágyakozni fogsz férjed után, ő azonban uralkodni fog rajtad.” Az embernek ezt mondta: „Mivel hallgattál az asszony szavára és ettél a fáról, jóllehet megtiltottam, hogy egyél róla, a föld átkozott lesz miattad. Fáradsággal szerzed meg rajta táplálékodat életed minden napján. Tövist és bojtorjánt terem számodra. A mező füvét kell enned. Arcod verítékével eszed kenyeredet, amíg vissza nem térsz a földbe, amiből lettél. Mert por vagy és a porba térsz vissza.” Az ember Évának nevezte feleségét, mert ő lett minden élő anyja. Az Úristen pedig bőrből ruhát készített az embernek és feleségének, s felöltöztette őket. Azután így szólt az Úristen: „Lám, az ember olyan lett, mint egy közülünk, ismer jót és rosszat. De nem fogja kinyújtani kezét, hogy az élet fájáról is vegyen, egyék és örökké éljen!” Ezért az Úristen eltávolította az Éden kertjéből, hogy művelje a földet, amelyből lett. Amikor az embert elűzte, az Éden kertjétől keletre odaállította a kerubokat és a fenyegető tüzes kardot, hogy őrizzék az élet fájához vezető utat.

A nő csábította bűnre az embert, hiszen a párválasztásban előnnyel járt a földművelés átvétele. A földművelés elterjedésének, technikai újításoknak az oka a nők számára jó partivá válásának az igénye volt. Egy étel (jelen esetben alma [a termékenység szimbóluma]) által estünk bűnbe. Látható, hogy a női egyenjogúság, ami az altruizmusban egyértelműen megvolt, de még a korábbi hierarchikus társadalomban is fellelhető volt (pl. többférjűség), innentől megszűnt (jól mutatja ezt az is, hogy Ádámból eredeztetik Évát). Hogy a táplálkozás megváltozásával, vagy a kevesebb mozgást igénylő életmóddal nehezebbé vált volna a szülés, azt nem tudom megítélni, lehetséges, de valószínűbb, hogy a mezőgazdasággal járó népszaporulattal bekövetkező több szülés is benne van a képletben (igaz, gyermekgyilkossággal is szabályozták korábban a népességszámot). Az viszont egyértelmű, hogy a tudással -azaz az innovációval- megjelent a földművelés, és az azzal járó kemény munka. A természetből való kiszakadásunkkal az életből szakadtunk ki, ezáltal elvesztettük az örök életet szellemi értelemben. Innentől anyagivá vált a világunk, porból lévővé váltunk. Lehet mesének, vagy vallási dogmának nézni a Bibliát, én úgy gondolom, hogy ezek a sorok egy valóban megtörtént eseményt beszélnek el, mese köntösébe bújtatva. Mindenesetre a fentebbi fejezetekben lévő soraimat előbb írtam le, és most fellapozva a Bibliát, meglepődtem, hogy mennyire egyeznek.

Később ezekre az alapokra építve kezdtük el átformálni, és meghódítani a világot, jelentősen átalakítva annak képét. A tudomány fejlődése fokozatosan felgyorsult, az életünk megváltozott, viszont a szervezetünk, az elménk nem tudta lekövetni ezt a gyors evolúciót. Ma pedig a tudományok fejlődésével eljutottunk oda, hogy lassan az irányítást is elveszítjük, annak fejlődése önálló életre kel, a technikai szingularitás előszobájában vagyunk.

Nem állítom, hogy minden rosszért a mezőgazdaság a felelős, bizonyos helyeken fenntartható maradt sokáig a társadalom működése, ilyen például a buddhista Ladakh közössége, ahol a vallás nem helyezte az embert a természet fölé, ezért működhetett itt egy fenntartható társadalom, egészen a közelmúltig. Erről részletesen majd legközelebb. Következő témám a mezőgazdaság lesz, megmutatva annak természetalakító hatásait, kezdve onnan, hogy már egészen az ókorban hatalmas károkat okozott, a mai egyre súlyosabb problémákon keresztül az esetleges megoldásokig.

(Maga a fenti téma még bőven kifejtetlen, és sok egyéb témát szándékozok eredeztetni belőle, ez egyfajta bevezető lett csupán.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bogozas.blog.hu/api/trackback/id/tr597424632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jani 2015.05.03. 09:18:03

Szia Jázon!

Jókat írsz, alapvetően egyetértek a gondolataiddal. Néhány apróságban azért kötekednék. :)

„A kisgyerekek viselkedéséből ez jól megfigyelhető, a kisgyerekek nem önzőek, sőt segítőkészek.”
Ez főleg nevelés és tapasztalatok kérdése, és egyre kevésbé igaz. Elég nehéz az önzést háttérbe szorítani a gyerekeknél. Ha már a szülő sem tudja igazán elkülöníteni a jót a rossztól a liberális neveltetése miatt, akkor nehezen ad át szilárd alapokat a gyereknek. (amiket persze optimális esetben később a gyerek megkérdőjelez) Ha a szülő, pedagógus nem szorítja rá, akkor nem osztja meg mással a csokit, játékot, sőt megpróbálja elvenni a másét. A gyerekek kegyetlenebbek is, mint a felnőttek, empatikus készségük fejletlenebb, kevésbé élik bele magukat a másik helyzetébe. A korlátozó, felnőtt társadalomból kiszakított gyerek kegyetlenségére jó példa a Legyek ura.

„Felmerül a kérdés, hogy mi volt az oka annak, hogy az emberek egy viszonylag könnyű megélhetési formát felcseréltek egy sokkal több munkával járóvá?”
Szerintem, csak akkor jár több munkával, ha többletet termel valaki. Az más kérdés, hogy a földművelés már leginkább hierarchikus társadalmakban valósult meg, így az adó is megjelent, hogy az államigazgatást és a hadsereget finanszírozza. A többlettermelésre ösztönző lehetett még, hogy a többletet elcseréljék ipari termékekre, amivel a napi munkát, életet megkönnyíthetik, élvezetesebbé tehetik. A többlettermelés pedig ösztönzőleg hatott a specializálódásra, így a két folyamat egymást katalizálta. Kb. mint hogy a magas CO2 szint növeli a melegedést, a melegedés meg növeli a CO2 szintet. Pozitív visszacsatolás. A vadászat-gyűjtögetés és a földművelés közé én betenném az állattartást, mint átmenetet. Göbekli Tepe is érdekes, ott a letelepedés megelőzte a földművelést. Egy szakrális központ volt már Kr. e. 12.000 körül is, ahova a zarándokok hordhatták az élelmet, illetve a környéken vadásztak, és csak később tértek át a főldművelésre, állattartásra.

„a közösségi motiváció nem kedvezett a túlzott felhalmozásnak, inkább csak fokozatosan átvették a módszereket idővel.”
Nem is volt igazán mit felhalmozni. Az ételek romlandóak, a fából készült termékek sem örökéletűek, főleg melegebb és nedvesebb vidékeken. Még az is elképzelhető, hogy felhalmoztak dolgokat, csak azóta ezek elenyésztek. Tartósak leginkább a kőszerszámok, egyes ékszerek voltak, amelyek viszont nem mindig voltak egyenlően szétosztva, némely sírokban több és finomabban megmunkált darab található ezekből, mint más sírokban, ami rang és vagyon jele lehet.

„Nem állítom, hogy minden rosszért a mezőgazdaság a felelős, bizonyos helyeken fenntartható maradt sokáig a társadalom működése, ilyen például a buddhista Ladakh közössége, ahol a vallás nem helyezte az embert a természet fölé, ezért működhetett itt egy fenntartható társadalom, egészen a közelmúltig.”
Ladakh egy magashegységi sivatagban található. Nincsenek meg helyben az erőforrások, hogy városok alakuljanak, és hamar beleütköztek a növekedés határaiba, és aszerint kellett kialakítaniuk a szabályozást. A buddhizmus inkább filozófia, mint vallás, gyakran még egy vallása van egy buddhistának. A ladakhiak a tibeti vonalhoz hasonlóak, tehát inkább lámaizmus, bele vannak építve a helyi hitvilág elemei. Ha már Tibetet szóba hoztam, ott is hamar elfogyott a terület, így kialakult a szokás, hogy az első fiú örökli a családi birtokot, a többiek mehetnek szerzetesnek. Nálunk a nemesi családoknál volt jellemző, hogy az első fiú örökölte a vagyont, a többi mehetett katonának, hogy szerezzen magának birtokot, vagy papnak, hogy kihalt mellékág legyen.

Jani

senki_ 2015.05.03. 22:44:02

@Jani: Szia Jani!
Köszi a hozzászólást! :)

A kisgyerekről találtam olyan forrást is, ahol azt mutatták, ki hogy önzőek, meg olyanokat is, ahol az ellenkezőjét. Az fontos megemlíteni, hogy még egészen kis gyerekről van szó ezekben a a tanulmányokban (2 év alattiak), ahol azt mutatják ki, hogy önzetlenek. Tehát egy korai alapállapot az, amiről itt szó van, genotípushoz közeli. Utána kialakul az önzőség, első sorban a környezeti hatások miatt. Valóban átcsaphat a másik végletbe is a dolog, amit neveléssel lehet javítani. Sajnos az sem elég, ha jól neveled a gyerekeidet, nekem a két kisöcsém viselkedése szemmel láthatóan megváltozott, miután óvodába mentek. Egyik hétről a másikra teljesen mások lettek, és nem a jó irányba. Ennek ellenére állítólag ők voltak a legjobb gyerekek az óvodában. Ettől függetlenül jön a kérdés, melyik tanulmánynak higgyünk? Maradok a személyes tapasztalatnál, az öcséim angyalok voltak... egy darabig. :P
A Legyek urát még VHS-en láttam, gyerekként, mert meg volt otthon. Nem volt épp egy gyereknek való. :)

Azzal valóban még nem volt sok munka, hogy az elszórt magot learatták. Viszont, amikor már elkezdtek szántani, öntözni, és hasonlók, akkor már többlet erőforrást vittek be a dologba. Addig arattak, most már vetettek is. Ez inkább későbbi állapot, ami fokozatosan alakult ki. Innentől kezdve pedig több időt szántak az élelem megszerzésére, mint korábban. Ez a kérdés, hogy miért tették ezt? Úgy néz ki, egyetértünk, hogy inkább a hierarchikus társadalomban alakult ki, és ez által maga a társadalmi berendezkedés lehetett a kiinduló ok. A leírtakkal egyetértek, te a gazdasági, én a személyes, emberi motivációt tekintettem alapnak. Viszont az általad leírtak már meghaladott állapotokat tükröznek, olyanokat, amikor már a mezőgazdasági termelés miatt kialakult a specializáció (a hadsereg is az), én viszont a kezdeti motivációkat firtatom, amikor az első kapavágásokat végezték. Ha az emberekben nem indul meg a felhalmozás iránti igény, akkor nem alakul ki fölösleg. Mi lehetett az elsődleges oka a felhalmozásnak? A párválasztásban való előny. Ez lenne a gondolatmenetem, a többi a folytatás, amit leírsz.

"(Az altruista társadalmakban egy-egy individualista egyénnek lehetett ez egy kitörési pontja, csoport szinten szerintem megakadhatott egy kezdetleges szinten, a közösségi motiváció nem kedvezett a túlzott felhalmozásnak, inkább csak fokozatosan átvették a módszereket idővel.) "
Itt a felhalmozásnál az altruista társadalomban való megjelenésére gondoltam. Azaz arra utaltam, hogy inkább a hierarchikus társadalomban alakulhatott ki a felhalmozás, amiben úgy néz ki egyet is értünk.

Ladakhi kiegészítésért köszi! Ma is tanultam valamit. :) Egyébként szívem csücske a Ladakhról szóló videó, lesz még párszor említve.

Jázon

Jani 2015.05.04. 08:51:24

Ha már személyes élmények, akkor én a barátnőm három éves kislányát tudnám példának hozni. Nála a nevelés kicsit hiányos volt, mert az anyja mindenben megértő vele. Ő ahhoz szokott hozzá, hogy az akaratát érvényesíteni tudja, és elég nehéz leszoktatni róla, hogy hatalmas hisztivel próbáljon célt érni, engedelmeskedjen időnként,… Most már bölcsibe jár, ami kifejezetten pozitív hatással van rá, kénytelen megérteni, hogy nem körülötte forog a világ, de játékot nem visz be, hogy nehogy mások is játszani akarjanak vele, szülinapján nem akart tortát vinni magával, hogy ne kelljen a barátaival megosztani. Pedig nem erre kondicionálják.

Persze, egyszerűbb csak a magot elszórni, mint szántani is, de az utóbbinak nagyobb a terméshozama. Akárcsak a ridegtartás és az istállós állattartás között is ez a különbség. Illetve az, hogy kevesebb helyen megoldható. Ha mindenkinek lenne 100 hektárja, akkor tényleg minimális munkával meglenne az ennivalója mindenkinek, csak egy kezdő állatállomány, meg néhány gyümölcsfa, bokor, legelő kéne hozzá. 10.000 éve még a termékeny félhold és Anatólia összefüggő, főleg cédruserdőséggel volt borítva. A fákat hamar kivágták, hogy legyen hely a településeknek, majd a csordáknak, majd a fölművelésnek. A Földközi-tenger partján meg a hajóépítés is belejátszott, az ókor óta csupasz az is. Szerintem a szaporodás és egyre zavaróbb helyhiány miatt kezdtek bele leginkább a földművelésbe. A Sumér birodalom központja időnként pár száz kilométert odébb költözött, ahogy elsivatagosították a környéket. Észak-Afrika is hasonlóan változott, a Római birodalomnak még a fő gabonaellátója volt, és talán a birodalom hanyatlásában is szerepet játszott annak elsivatagosodása.

A specializáció szerintem elindult már a földművelés megjelenése előtt. A vadászzsákmányt is be lehet cserélni egy jó íjra, vagy fazékra, nem csak a lisztet. Az obszidián termékek több száz, akár ezer kilométereket is utaztak.

Én úgy gondolom, hogy egy klasszikus afrikai törzs nem annyira hierarchikus, mégis van törzsfő, sámán, harcosok,… A törzsfőnek van a legjobb fegyvere, legtöbb marhája, a feleségének a legtöbb ékszere.

Legyek urát csak olvastam, Ladakhban voltam is, bár csak Lehben töltöttem pár napot, meg persze a két-két napos buszút be nyugatról Kasmírból, majd le délnek Manali felé. Mindkét irányban 5.400 m körüli hágón kel át a busz, éjszakára megállva 3.500 m körül, hogy akklimatizálódjanak az utasok, meg sötétben a balesetveszély is nagyobb.
www.antalffy-tibor.hu/?p=10227

senki_ 2015.05.04. 22:20:19

Szerintem valahol 2-3 éves kor körül alakulhat ki az önzőség.
Ugyancsak személyes példa, hogy az idősebb öcsém egy időben elkezdett irigy lenni a kisebbikre. A kisebbik viszont egyáltalán nem volt olyan. Akkor azt hittem, hogy jellembeli különbség ez, de nem így van. Később a viselkedésükben nem volt ekkora differencia. Ez megmaradt bennem, hogy volt idő, amikor nagyon eltértek ebben, nem tetszett, hogy ennyire rosszul bánt az öccsével a kisöcsém. Illetve nem minden gyerek önző később sem. Állítom, hogy gyerekként sokkal önzetlenebb voltam, mint most. Erős gyerek voltam, sok gyereket megvédtem, ha bántották, illetve, van olyan emlékem ált suli elejéről, hogy amikor bármilyen édességet kaptam a suliban, megőriztem, hazavittem, és odaadtam a bátyámnak, mert nagyon szerettem az édességet, és tudtam, hogy biztos ő is nagyon szereti, és milyen jól lenne neki.

"Persze, egyszerűbb csak a magot elszórni, mint szántani is, de az utóbbinak nagyobb a terméshozama." Igen, ez tiszta sor.

" A fákat hamar kivágták, hogy legyen hely a településeknek, majd a csordáknak, majd a fölművelésnek." Ez az, ami nem világos, nem egyértelmű számomra. Szerintem a földművelés egy időben alakult ki az állattenyésztéssel. Állandó települések nagy mennyiségben pedig ezek elterjedésével jöttek létre.

"Szerintem a szaporodás és egyre zavaróbb helyhiány miatt kezdtek bele leginkább a földművelésbe." Ezt elfogadom, találkoztam ilyen elmélettel is. Viszont olvastam olyasmit is, hogy korábban korlátozták a népességszámot, akár gyerekgyilkossággal is, és a népszaporulatot a mezőgazdaság nyújtotta biztonság indította be.
"A Sumér birodalom központja időnként pár száz kilométert odébb költözött, ahogy elsivatagosították a környéket. Észak-Afrika is hasonlóan változott, a Római birodalomnak még a fő gabonaellátója volt, és talán a birodalom hanyatlásában is szerepet játszott annak elsivatagosodása." Igen, erről következő cikkemben lesz szó. A Római Birodalomnál úgy tudom valami olyasmi is szerepet játszott, hogy hitelek révén a birtokok nagyon egy kézbe kerültek, nem azok kezében volt már, akik megművelték, így sok parlagon is maradt.

senki_ 2015.05.04. 22:25:23

"A specializáció szerintem elindult már a földművelés megjelenése előtt. A vadászzsákmányt is be lehet cserélni egy jó íjra, vagy fazékra, nem csak a lisztet. Az obszidián termékek több száz, akár ezer kilométereket is utaztak." Ezt őszintén szólva nem tudom, elfogadom, hogy így volt. A fazék viszont valóban előfeltétele volt az élelmiszer felhalmozásának.

"Én úgy gondolom, hogy egy klasszikus afrikai törzs nem annyira hierarchikus, mégis van törzsfő, sámán, harcosok,… A törzsfőnek van a legjobb fegyvere, legtöbb marhája, a feleségének a legtöbb ékszere. " Számomra ez már nem altruista társadalom, ha van törzsfő, az már hierarchikus.

Szép helyen jártál. :)

senki_ 2015.05.14. 22:56:08

Ez szerintem egy jó kis tanulmány: www.economics.ku.dk/research/publications/wp/2003/0334.pdf/

Röviden a tanulmányról:
Régészeti bizonyítékok szerint több ezer év telt el a technikai felfedezés, és az innováció elterjedése között. Az oka jól ismert: az élet kényelmesebb, ha nem műveled meg a földet, ezért nincs rá motiváció. Felsorol jó pár elméletet, de megállapítja, hogy teljesen elfogadható elméletet nem találtak.

Külső (népességnövekedés, klímaváltozás) és belső (szociális, vallási stb.) okokat lehet találni, a külsőket cáfolták, régészeti bizonyítékok vannak arra, hogy külső nyomástól függetlenül is kialakultak. Mindekettőre elmondható, hogy regionális okok csupán, viszont mindenhol fellelhető volt a munkammegosztás, ezért ezt tekintik alapnak.

Két tény:
1, ritka volt a munkamegosztás a gyűjtögetéknél, a földművelőknek viszont alapja a munkamegosztás.
2, a gyűjtögetők rendelkeztek a legtöbb szabadidővel a történelemben

Pareto egyenleteket használva egy elméleti stagnáló népességre bemutatja, hogy lehetett a munkamegosztás a kezdőok. Továbbá kimutatja, hogy szükségszerű volt a technika átvételének halogatása, és azután a gyors fejlődés, egyfajta techikai ugrás, a Neolitikum forradalma. Viszont, mivel népesség változása nélkül mutatja be, így nem tud magyarázatot adni a népességnövekedésre. Röviden ennyi volt a tanulmány.

Számomra az a két tény, hogy mind a hierarchikus, mind a munkamegosztást gyakorló társadalom meglehetősen ritka volt a gyüjtőgetőknél, azért még mindig kicsit tyúk vagy a tojás problémára emlékeztet, egy biztos, hogy ezek és a technikai fejlődés kölcsönösen hatottak egymásra a Neolitikus forradalomban, kölcsönösen erősítették egymás hatását. Ettől függetlenül lehetett alapok a munkamegosztás. Egy-egy személy specializációjának egy törzsön belül elég egyszerű okai is lehettek.

Akár lehet azt mondani, hogy a specializásció volt egy kiváltó ok. Viszont meg kell vizsgálni, hogy mi volt a specializáció kiváltó oka. Közvetlenül: valaki ügyes volt íjkészítésben például. Közvetetten: az igény olyan tárgy megszerzése, amivel a státuszomat emelem, akár a szabadidőm kárára (esetenként a magasabb státusz elérésének az eredménye viszont a kevesebb munka volt). Szimplán a státusz elég lehet ahhoz, hogy a legkívánatosabb asszonyt meg tudjam kapni, vagy szükségeltetik kellő mennyiségű élelmiszer, hogy az ezzel, és/vagy a státusz emelkedésével megszerezhető további feleséget el tudjam tartani. Az ezt követő népszaporodást is megmagyarázza. Persze lehetett a státusz növelésének az igénye öncélú is, nem feltétlen párválasztási természetű.

Az egész egy folyamat, sok visszacsatolással. illetve sok eltérő helyi történettel. Én -némileg ennek ellentmodnva- még mindig fontosnak tartom az olyan megközelítést, ami az emberi természetből indul ki, nem pedig az olyan közgazdasági megközelítést, ami ezekre a tanulmányokra sokszor jellemző. Szükségszerű volt annak a kialakulása, ami ma van, de mondjuk egy a földtől 5 méter magassan lévő emberről én nem csak azt mondanám oknak, mert a fa 6 magas volt, és az ember keze és lába alkalmassá tette, hogy megmássza, hanem a vágyat is, hogy meg akarja mászni, bármi is vezérelte ezt a vágyat. Amit be lehet bizonyítani az fizikai, viszont az emberi vágyakat azt nem lehet, de az még nem azt jelenti, hogy nem létezik. Én egyetlen -a kultúrkörünkben is kellően ismert- bizonyítékhoz folyamodtam, ez pedig a Biblia. Egy régi történeti leírás tartalmazhat olyan információkat, amire tárgyi bizonyítékot nem lehet találni annak szellemi jellege miatt.

A cikkben volt ilyesféle kijelentés: Elsődleges volt számukra az élelem, és ezen felül volt a számukra szabadidő és használati tárgyak.

A kérdés az, hogy a használati tárgyak miért győzték le a szabadidő fontosságát?

Két elemi ösztönünk van: az életfeltételek fenntartása és a szaporodás. Előbbi adott volt, a második pedig a szabadidő csökkentésével javítható volt. Amikor bizonyos feltételek adottá váltak, éltek is vele. Én még mindig úgy látom, hogy -sarkítva- a nő volt a kiváltó ok, de ez is csak egy vélemény.
süti beállítások módosítása